۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۲۶

نوری تاکید کرد؛

سلامت خاک اردبیل با کاشت چند محصولی تهدید می شود

سلامت خاک اردبیل با کاشت چند محصولی تهدید می شود

اردبیل – استاد دانشگاه های اردبیل گفت: کاشت چند محصول متنوع در زمین کشاورزی که در این استان انجام می شود شیوه ای منسوخ است و سلامت خاک را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، قدیر نوری صبح دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات آب و خاک در کشاورزی اردبیل گفت: طی سال های اخیر کاشت چند محصول مختلف در یک زمین زراعی باب شده که این شیوه صدمات جبران ناپذیری به خاک وارد می کند.

وی افزود: کاشت محصولات متنوع در یک زمین زراعی و تغییر محصول در تناوب کاشت در زمان جنگ متداول بود تا محصولات اصلی در آن مقطع بحرانی تامین شود.

به گفته استاد کشاورزی دانشگاه های اردبیل اینکه یک سال یک محصول و سال بعد محصول دیگر در همان زمین زراعی کاشته شود موجب از بین رفتن خواص خاک و افزایش مصرف آب می شود.

نوری تاکید دارد که مسئولان برنامه ریز حوزه کشاورزی باید با توجه به این مهم اطلاعات لازم در عوارض تنوع دادن به محصولات یک زمین زراعی را به کشاورزان انتقال دهند.

وی در خصوص مشکلات کم آبی در بخش کشاورزی به استفاده از شیوه های نوین آبیاری تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال کشت گلخانه ای شیوه بسیار مناسبی است و راندمان تولید را افزایش می دهد.

این مدرس دانشگاه به ضرورت افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در خود استان اردبیل تحقیق و مطالعه در خصوص گونه های مقاوم به کم آبی و انتخاب ارقام متناسب با منابع آبی یک ضرورت است.

نوری به تحقیقات قابل توجه مرکز تحقیقات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اخیرا ارقام  سیب زمینی مقاوم به کم آبی مطالعه شده است که به نسبت سایر ارقام نیاز آبی کمتری دارند.

وی با تاکید به ضرورت اجرای صحیح طرح های آبیاری نوین، افزود: برخی اشکالات عملا در اجرا مشاهده می شود که باید رفع شود.

کد خبر 2537981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha